De 25 bästa YA-böckerna från 2015
Det finns inget svårare för a sann bokälskare än att välja årets 'bästa' YA-böcker . Oavsett vad du gör kommer det att finnas ett riktigt, hjärtskärande 'kill your darlings' ögonblick, för att citera Allen Ginsberg. När jag gjorde den här bästa listan hade jag cirka 2763 av dem. Men vad det betyder är så spännande för YA-fans: The unga vuxna böcker 2015 var så minnesvärda, kreativa, sidvisningar, romantiska, spännande, läskiga, kraftfulla och så vidare, att det är en nästan omöjlig satsning att skapa en lista över de 25 bästa. Så jag böjer mig bara för YA-tända författare i år för att ge oss detta överflöd av rikedomar.
Ändå fanns det några YA-böcker som var positivt obestridliga. Det fanns böckerna som alla pratade om - från förskolor till dina mormödrar. Det fanns böckerna som du rekommenderade till alla som lyssnade (och ibland när du tror att de inte lyssnade för att du har sagt det om och om igen). Och det fanns böckerna som vi ska förvara i våra bokhyllor eller nattduksbord i många år framöver.
Dessa 25 YA-böcker är dessa böcker. Följande lista är numrerad så att du lättare kan hitta titlar, men de är inte i någon särskild ordning. (För om jag var tvungen att rangordna dem skulle mitt hjärta göra ont.) Förutom att den sista boken på den här listan är mitt val för den bästa YA-boken 2015. Här går vi!
1. röd drottning av Victoria Aveyard (HarperTeen)
Hur kan du prata om 2015 YA och inte prata om röd drottning ? Det dominerade positivt det kulturella samtalet för alla unga vuxna upplysta älskare, som ville prata glatt om Mare Barrow, Reds kontra Silvers, Cal och Maven, och Farley och Kilorn och allt annat. Tack och lov har vi alla uppföljare, Glass Sword , för att diskutera hela 2016.
2. Allt, allt av Nicola Yoon (Delacorte Books For Young Readers)
Det var enormt surrande runt Nicola Yoons debut YA-romanAllt Allt , och det levererade verkligen. (Vågar jag säga att det varallt?) Kärlekshistorien mellan 'bubbla bebis' Maddie Whittier och hennes nya granne Olly bröt ut i en kärlekshistoria om att leva livet och spränga sig fritt från vad samhället säger att du kan göra och riskera allt för att känna den ljusa solen i ansiktet och andas in den vilda luften.
3. Olyckssäsongen av Moïra Fowley-Doyle (Kathy Dawson Books)
För mig,Olyckssäsongenhandlar om atmosfären - Fowley-Doyle skapar denna kusliga, leriga miljö som fick mig att föreställa sig hela världen fördunklad av en oundviklig dimma. Mot slutet av oktober börjar Caras familjes titulära 'olyckssäsong'. Av någon anledning verkar den här gången alla särskilt utsatta för att falla nerför trappan, skära sig på köksknivar eller andra olyckor. Men ligger det i deras huvuden, eller vad är det som hemsöker denna till synes förbannade familj?
Fyra. Jag var här av Gayle Forman (Viking Books for Young Readers)
Jag behöver verkligen inte sälja dig på Gayle Forman. Det har hon redan gjort genom att skriva det otroligaOm jag stannar, Bara en dag och resten, och hon har säkert gjort det igen med Jag var här . Hennes senaste roman utspelar sig i efterdyningarna av Cody's BFF: s Meg självmord, som Cody inte ens förutsåg. Forman talar noga och vackert om smärtan som självmord lämnar.
in som ett lejon som ett lamm
5. Bone Gap av Laura Ruby (Balzer + Bray)
Du får inte mycket mer prestige än att vara nominerad till National Book Award for Young People's Literature , och det är bara en touch av vad Laura Ruby är helt unikBone Gapförtjänar. Varje karaktär är någon du är glad att ta med i ditt liv, och du kommer att känna att du kunde höra historierna om staden Bone Gap i flera år. Dessutom finns det extra element av magi och mystik, som egentligen bara är körsbär ovanpå denna mördarehistoria om en stad där människor faller igenom dessa luckor.
6. Vad vi såg av Aaron Hartzler (HarperTeen)
Jag förstår det: En fiktivisering av våldtäktsbrotten och efterdyningarna av Steubenville är en helt brutal läsning. Men när det görs så omtänksamt, noggrant och kraftfullt som Aaron Hartzer gör detVad vi såg , då vet du också att det är ett absolut måste läsas. Hartzlers berättelse håller alla, alla, ansvariga för att bygga den typ av våldtäktskultur som låter detta hända, eftersom vi alla är delaktiga i vår tystnad när vi hörde dessa fruktansvärda brott.
7. Shadowshaper av Daniel José Older (Arthur A. Levine)
Daniel Jose OldersShadowshaper är en spelväxlare - en 'utvald' berättelse som inte handlar om övermänsklig styrka eller mod (även om Sierra verkligen är modig) utan snarare en konstnärlig passion och kulturell tradition. Och det spelar en puertoricansk hjältinna i en berättelse baserad i en karibisk legend i en tid då vi fortfarande behöver en kampanj som Vi behöver olika böcker att ange vad som borde vara uppenbart. Berättelsen känns inte bara innovativ utan levande och levande, och den kommer att placera Older högst upp på din måste-lästa författarlista.
8. Dumplin ' av Julie Murphy (Balzer + Bray)
En kroppspositiv, självutnämnd 'fet tjej' som är besatt av Dolly Parton och arbetar som skitiga låglönearbeten på gymnasiet som vi andra? Åh, och bokenär det inteom att gå ner i vikt? Um, ja, anmäla oss ALLA till den här romanen. Julie MurphyDumplin ' fångade våra hjärtan och fick oss alla att heja högt för Willowdean Dickinson, som känns lika verklig och tredimensionell som vilken huvudperson som helst i år.
9. En torn av törnen och rosor av Sarah J. Maas (Bloomsbury Children's)
Hur gör Sarah J. Maas det, amiright? Efter att ha bowlat oss hela tiden med sin Thrones of Glass-serie, kommer hon tillbaka och slår oss med en-två slag i sin nya serie som börjar med En torn av törnen och rosor , som inte bara har det episka fantasyäventyret som vi känner och älskar henne för, utan det bygger på sagan omSkönheten och Odjuret. Vi är inte värda. (Men snälla håll dem kvar.)
10. Challenger Deep av Neal Shusterman (HarperCollins)
Hurra till National Book Award för att vara rätt på och välja Challenger Deep att hedra i år för ungdomars litteratur. Neal Shustermans berättelse är mycket personlig, baserad på hans egen sons kamp med schizofreni (den har till och med några av Brendans konstverk på sina sidor), och det är ett djupt påverkande dyk i hur det är att leva i sinnet av en psykisk sjukdom. Du kan känna dess bankande hjärta genom locket.
elva. Jag möter dig där av Heather Demetrios (Henry Holt och Co.)
Jag möter dig där blir oerhört verklig om fattigdom, PTSD och krig - men på grund av Heather Demetrios otroliga berättande känns det aldrig en gång predikande eller som en 'utgivningsbok'. Du kommer att känna dig inlåst av Skylar och Josh, och hur de upplever att bo i sin lilla, fattiga stad, när Skylars mamma inte kan hålla ner ett jobb och alla behandlar Josh annorlunda sedan han kom tillbaka från att tjänstgöra i Afghanistan och saknade ett ben.
12. Saint Anything av Sarah Dessen (Viking Books for Young Readers)
Sarah Dessen, hur gör du de saker du gör? Varje år med en ny Sarah Dessen-bok är ett bra år, och Saint Anything bara gjorde det till enbraett. Historien om Sydney, som letar efter en mjuk plats att landa mitt i hennes störande familjeliv, och Chatham-familjen som hon knyter samman med är fylld med minnesvärda karaktärer, romantik som får dig att gysa och en vänskap som visar hur vi ibland har att skapa vår egen familj.
13. Illuminae av Amie Kaufman och Jay Kristoff (Knopf Books for Young Readers)
jag skulle ge Illuminae en plats på den här bästa listan för enbart den rena, vilda innovationen, men berättelsebågen är mer övertygande än vad den ens behöver vara för att jag vill knäppa upp den. Historien, berättad i en dokumentationsstil av sekretessbelagda dokument, handlar om en intergalaktisk strid men, ännu mer, tryck och drag i ett förhållande mellan två exer som fångas mitt i striden.
14. Mer glad än inte av Adam Silvera (Soho Teen)
Alla bokar som får jämförelser medDet fläckfria sinnets eviga solskenkommer att fånga min uppmärksamhet, men Adam SilverasMer glad än intetar en unik vinkel och tar en minnesavlägsnande berättelse helt till en annan nivå. Aaron kämpar med smärtsamma minnen - om sin fars självmord, om sitt eget försök och om sin nyfunna attraktion mot en pojke som heter Thomas som sätter honom i en svår position med sina vänner som försöker 'göra honom rak' - och Silvera mediterar på det etiska frågor om det vetenskapliga förfarandet för att ta bort minnen, oavsett hur smärtsamma de är. Dessutom, se upp för den stora vridningen.
femton. The Wrath and the Dawn av Renee Ahdieh (G.P. Putnam's Sons Books for Young Readers)
Renee Ahdieh startade vad som skulle bli ett år ägnat åtEn tusen och en nattberättelser, och IMHO, hon gjorde det med sådan kreativitet och innovation utan att offra andan i de gamla historierna. Vår berättande hjältinna blir Shahrzad, och vi får mycket mer av hennes ryggberättelse och vad som händer i de mellanliggande ögonblicken när hon inte snurrar berättelser för sin mördande make.
16. Sex av kråkor av Leigh Bardugo (Henry Holt och Co.)
Allt tack till Leigh Bardugo för att han tog oss läsare tillbaka till hennes episka Grisha-universum - och den här gången, vilket gav oss ännu mer supertvingande 'hjältar'. Och jag säger 'hjältar' med luftcitat eftersom dessa sex felanpassningar definitivt lutar till den kriminella, antihjältsidan. Allt jag ska säga är: fantastiskt, grusigtOcean's 11(med damer också!) som inte besviker. Berätta nu att du inte är 100+ procent inne.
17. Skrivet i stjärnorna av Aisha Saeed (Nancy Paulsen Books)
För mig, Skrivet i stjärnorna är så nitande för att inställningen kommer till liv i Aisha Saeeds skickliga händer. Centrerad på en amerikansk tonårsflicka Naila följer Saeeds berättelse när Naila tvingas in i ett arrangerat äktenskap i hennes föräldrars hem i Pakistan. Det är en alltför vanlig historia, som Saeed noterar i sin bok, och en som inte handlar om den pakistanska kulturen utan en perversion av den. Eftersom Saeed själv lever lyckligt i ett arrangerat äktenskap, är det en så övertygande berättelse om en plats och människorna som bor i den skriven av någon som vet.
18. Ut ur mörkret av Ashley Hope Pérez (Carolrhoda Lab)
Ut ur mörkretär vad jag drömmer om all historisk fiktion kan vara: den leder dig till en viss plats i tiden tidigare som känns visceral och nödvändig, när du ställs inför den i dag. Ashley Hope Perez väger en berättelse om två tonåringar, Naomi Vargas och Wash Fuller, fångade på motsatta sidor av stadens osynliga linjer och hur deras kärlek bryter igenom. .
19. Mygga av David Arnold (Viking Books for Young Readers)
När du kommer förbi otrolig bokomslag (som jag desperat behöver inramas på min vägg) får du läsa en modern odyssey av en tjejs äventyr som reser från Mississippi till Ohio för att resa tillbaka för att se sin sjuka mamma. Längs vägen möter hon en samling udda kulor och felanpassningar (som vi alla borde veta från att resa med Greyhound), och slutresultatet är den här nostalgiska amerikanska roadtrip-historien som får dig att sakna en tid du aldrig ens haft. (Om du inte Jack Kerouac tidigare och jag är avundsjuk.)
tjugo. Vinter av Marissa Meyer (Feiwel och vänner)
Det finns en bittersöt känsla av att läsaVinter: det är helt underbart att återvända till dina favorithäftinspirerade karaktärer, men du vet att det är slutet på din favorit YA-serie Lunar Chronicles . Marissa Meyer gör det igen;Vinterär lika episk, hjärtlig och flickamakt som du visste att den skulle vara. Och även om det tappar ut på massiva 824 sidor, kommer du att sluta önska att det fanns ytterligare 800 sidor.
tjugoett. Alla de ljusa platserna av Jennifer Niven (Knopf Books for Young Readers)
Efter att Jennifer Niven släppte sin debut (ja, debut) YA-roman Alla de ljusa platserna , hennes unga karaktärer Violent Markey och Theodore Finch gick snabbt med som Augustus och Hazel Grace, Eleanor och Park och andra ikoniska samtida YA-par. Och det är inte allt romantik (men du kommer att svimma). Nivens debut är också en av de sällsynta berättelserna som får psykisk sjukdom så, så rätt, vilket är mycket viktigt idag när depression fortfarande är stigmatiserad.
22. Simon mot Homo Sapiens-agendan av Becky Albertalli (Balzer + Bray)
Saker blir komplicerade för Simon när han utpressas för att hjälpa klassens clown att vinna över sin vän Abby, annars kommer han och hans förälskade Blue att bli utsatta som homosexuella. Försök bara att inte falla för Simon och han tumlar genom prövningar och åldranden med det extra trycket att komma ut (eller inte komma ut). Det är både hjärtligt och roligt, och det känns så äkta för gymnasiet. Jag önskar bara att min gymnasium var befolkad med några av de elektriska personligheterna som visas här.
2. 3. All ilska av Courtney Summers (St. Martin's Griffin)
Det är sällsynt att stöta på en bok som känns så absolut nödvändig och ändå inte alls predikande. Courtney Summers 'All ilska är en krånglig, svår historia om hur våldtäkt och rapportering av våldtäkt kan utmana dig och sätta dig i en hård strålkastare som du aldrig har bett om, vilket kan skicka dig till förtvivlan. Det är något vi känner alltför väl från verkliga livet, för att inte tala om nyhetsrubriker, och ändå tar Summers upp det noggrant, eftertänksamt och rippar ditt hjärta smärtsamt på en gång. Jag hatar med att jag alltid har fiber att vi behöver böcker som tar itu med detta alltför vanliga ämne, men jag är lika glad att Summers skrev den här om vi gör det.
24. Bara någonsin din av Louise O'Neill (Quercus)
Irländsk författare Louise O'Neill boken gjorde stora vågor på sin resa utomlands till USA, och med rätta. Historien påminner mig om en blandning mellan Margaret Atwoods ikoniskaHandmaid's Taleoch Kazuo Ishiguros dystopierLåt mig aldrig gå.Kvinnor finns iBara någonsin dinbara för mäns tjänst - oavsett om de är valda som hustru, bihustru eller som lärare för nästa generation tjejer för att lära sig att leva ett liv tillägnad att glädja män. Uppenbarligen är det nödvändig modern feministisk litteratur och en spännande läsning för att starta.
Och nu, * drum roll *, den bästa YA-boken från 2015 är:
25. En glöd i asken av Sabaa Tahir (Razorbill)
Sabaa Tahirs debutromanEn glöd i askensprängde ut ur porten med eld. Jag kommer ihåg exakt hur jag kände att jag läste de inledande kapitlen och tänkte: 'Tja, jag kommer inte sova ikväll.' Och jag menade det för att det inte fanns något sätt att lägga ner det och för att Tahirs skildring av maskerna som omger hennes familjs hus positivt hemsökte mig och jag skulle inte sova utan mardrömmar. Ingen varnade mig för att jag skulle läsa en fantasi, spionhistoria, romantik, militär träningsberättelse, traditionell arabisk berättelse,ochsuper skrämmande skräckbok. Det behöver inte sägas att mina ögon hängde när jag slet igenom till slutet, och jag kan absolut inte vänta på fler Elias och Laia i uppföljarenEn fackla mot natten . Inte för att vara behövande, men gimmie gimmie.
Bild: bykst / Pixabay